ورق پلکسی گلاس (فلکسی گلاس)

ورق‌های آکریلیک با نام تجاری پلکسی گلاس یا فلکسی گلاس (عموما پلکسی گلاس) نوعی پلاستیک است که ظاهر آن شفاف و مشابه شیشه بوده اما شکننده نمی‌باشد. پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف ساخته شده که در واقع یک پلیمر می‌باشد. یکی از ویژگی‌های پلکسی گلاس مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه به دلیل عدم شکنندگی می‌باشد. پلکسی گلاس عموما با ابعاد استاندارد 2/1×8/1 متر مربع و در رنگ‌های متنوع (شفاف و غیر شفاف) به بازار ارائه شده و در ضخامت‌های بین 1 تا 40 میلی‌متر موجود می‌باشد.

از پلکسی گلاس به طور خاص در ماکت سازی و معماری استفاده می‌شود.

به منظور جلوگیری از خط و خش و همچنین گرد و خاک بر روی ورق پلکسی گلاس، در دو سمت آن یک لایه مقوایی چسبیده شده که پس از برش و به هنگام استفاده به راحتی جدا می‌شود. از این لایه مقوایی می‌‌توان برای یادداشت کردن و همچنین یک شاخص جهت برش دستی پلکسی گلاس استفاده نمود.

برش پلکسی گلاس

به منظر برش ورق پلکسی گلاس می‌توان از دو روش دستی و بوسیله‌ی دستگاه برش استفده نمود. در برش دستی ورق پلکسی گلاس، بوسیه‌ی ابزار برش پلکسی گلاس (کاتر مخصوص)، ابتدا چند خط در مسیر مورد نظر بر روی پلکسی گلاس کشیده و سپس با شکستن آن ورق مورد نظر برش می‌خورد. با این روش برش اغلب فقط می‌توان خطوط صاف را برش داد و برش خطوط منحنی شکل بسیار دشوار می‌باشد.

برش دستگاهی ورق پلکسی گلاس نیز وسط انواع دستگاه‌های برقی مانند برش CNC، برش لیزر، اره مویی برقی و … انجام می‌گیرد. اما سریع‌ترین و در عین حال دقیق ترین روش برش استفاده از ماشین‌های برش لیزری بوده که در انواع مدل‌های چینی و اروپایی در بازار موجود می‌باشد. برش‌های دستگاهی نسبت به برش دستی، با دقت و ظرافت بیشتر و در نتیجه با کیفیت بالاتر انجام می‌گیرد.

 پیش از اقدام به برش ورق آکریلیک یا همان پلکسی گلاس، باید طرح‌های مورد نظر را توسط نرم‌افزار طراحی نمود. برای این منظور از نرم‌افزارهایی همچون اتوکد، کرل، سالیدورکز، کتیا و … استفاده می‌شود. پس از برش قطعات دو بعدی ورق آکریلیک یا همان پلکسی گلاس، نوبت چسباندن قطعات می‌رسد. به منظور چسباندن، از مایعی به نام کلروفرم (رایج در بازار: کلر) استفاده می‌گردد. بدین منظور، ابتدا دو ورق محکم بر روی هم نگه داشته شده و سپس توسط یک سرنگ و یا یک قلم مو به مایع کلروفرم آغشته شده و پس از مدتی کوتاه عملیات چسباندن به پایان می‌رسد.

مایع کلروفروم (کلر) خیلی سریع به درون ورق‌های پلکسی گلاس نفوذ کرده و تغییر بافت‌های محل اتصال، دو ورق را محکم به یکدیگر می‌چسباند. به منظور جلوگیری از ایجاد حباب هوا در محل اتصال، دو قطعه باید تا پایان عملیات تحت فشار بوده و تکان نخورند.

  در هنگام استفاده از مایع کلروفرم باید بسیار دقت شود؛ چرا که این مایع سمی بوده و بخار آن می‌تواند باعث بی‌هوشی شود و حتی به پوست‌های حساس آسیب می‌رساند. توصیه می‌شود به هنگام استفاده از این مایع از ماسک، عینک و دستکش استفاده گردد.

ویژگی‌های ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس

  • یکی از با استحکام‌ترین پلیمرهای شفاف بوده که مقاومتی در حدود 5 برابر شیشه‌ی هم ضخامت خود دارد. پلکسی گلاس انعطاف پذیری بیشتری نسبت به شیشه دارد.
  • ورق پلکسی گلاس به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ چرا که تبادل حرارت بین این ورق پلکسی گلاس و محیط به طور تقریبی 10درصد کمتر از شیشه می‌باشد.
  • ورق پلکسی گلاس به دلیل ویژگی‌هایی همچون سبکی، ثبات رنگ و مقاومت در برابر شرایط محیطی و جوی مانند نور خورشید، مواد شیمیایی همچون اسیدها، روغن‌ها و انواع مواد پاک کننده جانشین مناسبی برای شیشه در صنعت و ساختمان می‌باشد.
  • ورق اکریلیک یا پلکسی گلاس، حاوی مواد ضد اشعه فرابنفش(UV) بوده بطوری که می‌تواند مقاومت بالایی در برابر نور خورشید داشته باشد بدون آنکه از شفافیت آن کاسته شود. درصد شفافیت ورق پلکسی گلاس تقریبا 92 درصد و شیشه ساختمانی تقریبا 90 درصد می‌باشد.
  • ورق پلکسی گلاس به دلیل دارا بودن خواص مکانیکی خاص، در برابر تغییرات دمایی و در برابر ضربه‌هایی همچون تگرگ و باران مقاوم بوده و میزان جذب رطوبت آن از شیشه‌های معمولی کمتر می‌باشد. برتری قابل توجه آن‌ها در برابر شیشه نیز مقاومت در برابر شوک‌های حرارتی و همچنین نداشتن سطوح تیز و برنده بوده که باعث ایجاد آسیب و جراحت نمی‌گردد.

 

کاربرد ورق پلکسی گلاس

به دلیل ویژگی‌هایی که پیش تر اشاره گردید، می‌توان کاربردهای زیر را برای ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس نام برد:

 

  • کاربرد در ساخت انواع تندیس‌های یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی
  • کاربرد در حوزه‌ی صنعت و رباتیک
  • کاربرد به عنوان پنجره و نورگیر در ساختمان‌ها
  • کاربرد به عنوان سقف های کاذب
  • کاربرد به عنوان تابلوهای LED و تبلیغاتی
  • کاربرد به عنوان پارتیشن بندی
  • کاربرد برای ساخت پاسیو،کابینت و حمام
  • کاربرد برای ساخت آکواریوم
  • کاربرد برای ساخت باجه های تلفن
  • کاربردهای بی شمار دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.