ام دی اف چیست؟

ام‌دی‌اف (MDF) مخفف واژه “تخته فیبر با چگالی متوسط” می‌باشد. برای ساخت ام‌دی‌اف(MDF)  خرده چوب‌ و چسب را تحت فشار بالا در هم آمیخته می‌کنند. در این حالت به آن ام‌دی‌اف خام گفته می‌شود. اما روکش‌های متنوعی می‌توان بر روی آن کشید که از شناخته شده ترین این روکش‌ها می‌توان PVC، HPL و فرمیکا را نام برد. امروزه برش لیزر ام دی اف بسیار رایج می‌باشد.

همچنین ام‌دی‌اف های روکشدار در دو نوع یکطرفه و دوطرفه هستند. اما چه ویژگی‌هایی باعث شده دامنه استفاده از ام‌دی‌اف(MDF)  تا این حد گسترده شود؟ به مهمترین این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

توزیع یکنواخت چگالی–>مناسب برای ساخت تجهیزات توسط لیزرکات ام دی اف و cnc

سطح صاف، ضخامت ثابت و نداشتن معایب چوب–>بسیار مناسب برای لیزرکات ام دی اف

قیمت مناسب

قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی خوب

خصوصیات مکانیکی بالا و مقاومت به فشار بالا

مهمترین عیب ام‌دی‌اف را می‌توان حساسیت به رطوبت دانست.

(سفارش آنلاین برش لیزر)

موارد کاربرد ام‌دی‌اف:

مبلمان، کابینت، طراحی داخلی، کارهای تزئینی، معماری و… که ابزار مراکز برش لیزر و دستگاه cnc می‌باشد.

اگر بجای خرده‌های چوب از تکه‌های چوب استفاده شود به آن نئوپان گفته می‌شود که مهمترین ضعف نئوپان نسبت به ام‌دی‌اف عدم امکان ماشین کاری، توزیع ناهمگون چگالی و طول عمر کمتر می‌باشد.

انواع ورق ام دی اف mdf

برش لیزر ام دی اف

(سفارش آنلاین برش لیزر ام دی اف)

از مزایای دیگر ام دی اف کاربرد آن برای برش لیزر یا همان لیزرکات می‌باشد. در برش لیزر ام دی اف، محل های برش کاملا صاف و تیره رنگ می‌شود که کاربرد زیادی در صنعت و انواع هدایای تبلیغاتی دارد. البته ام دی اف با ضخامت بیشتر از حداکثر 8 میلی متر مناسب برش لیزری نمی‌باشد. دیگر ضخامت‌های موجود برای برش لیزر معمولا 2.5 و 5 میلی‌متر می‌باشند. ضخامت‌های بیشتر اگر میتوانند توسط لیزرکات برش بخورند، اما میزان سوختگی و خراب شده‌ی محل‌های برش زیاد شده و کارایی قطعه را کاهش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.